Περίγραμμα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το εν λόγω μάθημα αποσκοπεί στην απόκτηση γνώσεων σχετικών με τη διοίκηση, την οργάνωση και τη λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων. Με την ολοκλήρωση της μαθησιακής διαδικασίας, ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
- γνωρίζει τις βασικές αρχές που χαρακτηρίζουν τη διοίκηση τουριστικών επιχειρήσεων
- κατανοεί τις ιδιαιτερότητες της φύσης και της λειτουργίας των τουριστικών υπηρεσιών
- κατανοεί την πολυπλοκότητα του τουριστικού κλάδου και τα βασικά χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων που εμπλέκονται στην παραγωγή των τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών
- αναγνωρίζει τις επιχειρησιακές λειτουργίες στην παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας, μεταφοράς και πρακτόρευσης
- αντιλαμβάνεται τη σημασία της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού σε κάθε τύπο τουριστικής επιχείρισης
- αναγνωρίζει τα συστήματα ηγεσίας στο περιβάλλον μιας τουριστικής επιχείρησης
- αναλύει τους παράγοντες που επιδρούν στην ποιότητα της λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων
- αναγνωρίζει τα ζητήματα που προκύπτουν λόγω της συμμετοχής του τουρίστα/πελάτη στην παραγωγή και κατανάλωση των τουριστικών υπηρεσιών
- γνωρίζει τις σύγχρονες τεχνικές και μεθόδους στη διοίκηση των τουριστικών επιχειρήσεων
- εφαρμόζει σύγχρονες μεθόδους προώθησης και διανομής τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών
- ανανωρίζει τη σημασία των νέων τεχνολογιών στη διοίκηση τουριστικών επιχειρήσεων
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ο τουρισμός, ως κοινωνικοοικονομική δραστηριότητα, έχει σημαντικές ιδιαιτερότητες οι οποίες επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία και τη διοίκηση των τουριστικών επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, η παροχή τουριστικών υπηρεσιών απαιτεί τη συνύπαρξη παραγωγών και καταναλωτών (τουριστών) με αποτέλεσμα οι τελευταίοι να συμμετέχουν και να επηρεάζουν ενεργά την παραγωγή και την κατανάλωση των τουριστικών υπηρεσιών. Σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει και να αναλύσει τις διοικητικές τεχνικές και μεθόδους που πρέπει να υιοθετήσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις έτσι ώστε να διαχειριστούν καλύτερα τα ζητήματα που προκύπτουν από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, την πολυπλοκότητα της φύσης και της παραγωγής των τουριστικών υπηρεσιών, την αλλαγή των καταναλωτικών προτύπων, αλλά και το διαρκώς μεταβαλλόμενο εξωτερικό περιβάλλον.
Βασικές Ενότητες
- Επιστημονικές προσεγγίσεις της διοίκησης (management)
- Χαρακτηριστικά τουριστικής ζήτησης και τουριστικής προσφοράς
- Το περιβάλλον της τουριστικής επιχείρησης
- Οργάνωση, δομή και λειτουργίες επιχειρήσεων φιλοξενίας
- Οργάνωση, δομή και λειτουργίες τουριστικών μεταφορών
- Οργάνωση, δομή και λειτουργίες ταξιδιωτικών οργανισμών και πρακτορείων
- Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού στις τουριστικές επιχειρήσεις
- Νέες τεχνολογίες και διαδίκτυο στη σύνθεση και διανομή τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών
- Ψηφιακός μετασχηματισμός τουριστικών επιχειρήσεων
- Η διαχείριση εσόδων στις τουριστικές επιχειρήσεις
- Ειδικά θέματα τουριστικής επιχειρηματικότητας: μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οικογενειακές επιχειρήσεις, οικονομία διαμοιρασμού
- Εταιρική κοινωνική υπευθυνότητα τουριστικών επιχειρήσεων